ویژگی های درب اتوماتیک

درب های اتوماتیک به درب هایی گفته می شوند که به صورت هوشمند و اتوماتیک باز و بسته شوند.

به لطف پیشرفت روز افزون تکنولوژی زندگی برای انسان ها روز به روز ساده تر و آسان تر می شود . یکی از تکنولوژی هایی که به ساده تر شدن زندگی انسان ها کمک کرد درب های اتوماتیک بود . در دهه ۷۰ میلادی دانش آموزی از اوهایو در آمریکا از این تکنولوژی برای تولید درب اتوماتیک کرکره ای استفاده نمود، او توانست با آگهی در یکی از روزنامه های اوهایو با درج قیمت جک درب اتوماتیک و فروش چندین دستگاه درب اتوماتیک اولین شرکت تخصصی درب اتوماتیک کرکره ای را ایجاد کند. درب اتوماتیک لولایی نیز در همین دهه به خواست یک معلول جسمی از یک مهندس مکانیک برای اتوماتیک کردن درب آپارتمانش اختراع شد ، او با استفاده از یک بازوی هیدرولیکی ساده توانست این کار را انجام دهد این تکنیک هنوز برای درب اتوماتیک کرکره ای مورد استفاده قرار می گیرد .

درب اتوماتیک در چه جاهایی کاربرد دارد؟
۱- درب اتوماتیک در مکان های خاص نظیر مکانهای نظامی یا دربهای اتوماتیک آزمایشگاهها و جاهایی که به امنیت بیشتری نیاز دارند کاربرد دارد.
۲- در اتوماتیک مکانهایی که میزان مصرف انرژی در آنها مهم است مانند دربهای اتوماتیک هتلها ، دربهای اتوماتیک فروشگاه ها
۳- درب برقی مکان های رفاهی مانند درب پارکینگ منازل ، دربهای اتوماتیک بیمارستان ها و …
۴- درب اتوماتیک مکان های بهداشتی مانند درب برقی آزمایشگاهها و درب برقی اتاق عمل
۵- افزایش سرعت کار و جایگزین مناسب نیروی انسانی مانند درب اتوماتیک مکانهای صنعتی

انواع دربهای اتوماتیک از نظر کارکرد چه هستند؟
دربهای اتوماتیک الکترومکانیک که بوسیله چرخ دنده و گیربکس کار می کنند.
دربهای اتوماتیک هیدرولیکی که به وسیله فشار مایعات و فشار روغن کار می کنند.
دربهای اتوماتیک پنوماتیکی که به وسیله فشار گاز یا فشار باد کار میکنند.

انواع مدل های درب پارکینگ و دربهای اتوماتیک منازل کدامند؟
۱- درب کشویی
۲- درب اتوماتیک دولنگه
۳- درب اتوماتیک زیر سطحی
۴- درب اتوماتیک زیرسقفی یا سکشنال
۵- کرکره اتوماتیک یا دربهای اتوماتیک رولاپ

نحوه عملکرد هریک از انواع مختلف دربهای اتوماتیک چگونه است؟
درب برقی دولنگه بر اساس تغییر طول بازو کار می کند.
درب کشویی بر اساس نیروی کششی کار می کند.
درب اتوماتیک زیر سطحی بر اساس نیروی چرخشی وارد بر محور درب کار می کند.
کرکره اتوماتیک یا رولاپ بر اساس نیروی چرخشی وارد از بالا کار می کند.
درب اتوماتیک زیر سقفی بر اساس نیروی چرخشی و کششی وارد بر درب کار می کند.

در اتوماتیک از چه قسمت های تشکیل شده است؟
۱- مرکز کنترل درب اتوماتیک که تابلوی فرمان نامیده می شود.
۲- مولد درب اتوماتیک، که وظیفه تولید نیروی حرکتی می باشد مانند جک ، بازوها و موتور درب اتوماتیک.
۳- میکرو سویچ درب اتوماتیک.
۴- فلاشرها که معمولا در بالای درب برقی جا سازی می شوند.
۵- چشمی در اتوماتیک یا چراغ های مادون قرمز.
۶- ریموت درب پارکینگ
۷- پایه درب برقی
۸- قفل برقی دربهای اتوماتیک
۹- قفل مکانیکی دربهای اتوماتیک

نقش چشمی ها در درب اتوماتیک چیست؟
چشمی درب اتوماتیک دارای فرستنده و گیرنده های مادون قرمز می باشند که برای تعیین موقعیت باز یا بسته بودن درب برقی و کنترل تردد اشخاص و اطمینان از نبودن شخص یا وسیله نقلیه هنگام بسته شدن بکار می روند.

ریموت جک درب اتوماتیک (ریموت کنترل دربهای اتوماتیک) چه نقشی را در سیستم درب اتوماتیک ایفا می کند؟
ریموت درب پارکینگ در واقع برای کنترل از راه دور درب پارکینگ استفاده می شود که بوسیله آن می توان درب برقی یا کرکره اتوماتیک را باز یا بسته نمود. برای استفاده از ریموت درب پارکینگ باید حتما قسمت گیرنده در قسمت مرکز کنترل درب نصب شود.
مقاله زیر نکاتی در مورد آموزش درب اتوماتیک عنوان می نماید.
در دربهای اتوماتیک مرکز کنترل چه نقشی را ایفا می کند؟
مرکز کنترل درب اتوماتیک که یک بخش اصلی در تمامی انواع دربهای اتوماتیک مانند درب اتوماتیک شیشه ای ، کرکره برقی ، درب پارکینگ ، راه بند و تمامی سیستم های کنترل تردد به حساب می آید، در واقع جعبه ای است که در آن تابلوی فرمان قرار می گیرد و کنترل باز و بسته کردن درب را از طریق شاسی های متصل به آن و سیستم های کنترل فرمان رادیویی که دارای یک قسمت گیرنده رادیویی می باشد و از طریق یک میکروپروسسور یا ریز پردازنده درب اتوماتیک را کنترل می کند.

قسمت های تشکیل دهنده مولد نیروی دربهای اتوماتیک چه هستند؟
۱- جک درب برقی
۲- بازوهای درب برقی
۳- موتور مولد نیروی دربهای اتوماتیک

در زمان قدیم که درب‌های برقی به بازار نیامده بودند، افراد مجبور بودند برای باز کردن درب مراحل سختی را طی کنند و به راحتی امروز نبود. به این طریق که برای بیرون آوردن ماشین باید از ماشین پیاده می‌شدند و درب پارکینگ را باز می‌کردند، سپس ماشین را بیرون آورده و دوباره پیاده می‌شدند تا درب منزل را ببندند. اما امروزه با بوجود آمدن درب‌های اتوماتیک، این مراحل خیلی ساده‌تر شده و تنها با فشردن یک دکمه تمام این مراحل خلاصه می‌شود. فکر کنید اگر درب شما اتوماتیک نبود و مجبور بودید ماشین را ترک کنید تا درب حیاط را ببندید، در این حین اگر ماشین را قفل نمی‌کردید؛ ممکن بود برای شما اتفاقات ناگواری از قبیل سرقت ماشین یا وسایل داخل ماشین رخ بدهد. با تمام این شرایط ممکن است که با خود فکر کنید گذاشتن جک درب پارکینگ k300 می‌تواند راحتی و امنیت را برای شما به ارمغان بیاورد. اما قبل از انتخاب سعی کنید پارامترهای جک درب پارکینگ را در انتخاب خود لحاظ کنید.

انواع جک برقی

به طور کلی جک درب اتوماتیک برای درب‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه به معرفی این دو مدل می‌پردازیم:

  1. جک‌های الکترومکانیکی:

این دسته از جک‌های برقی معمولا برای درب‌های سبک از جمله درب ساختمان‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا این مکان تردد کمتری نسبت به مکان‌های عمومی دارند. اپراتورهای جک‌های این مدلی، قیمت پایین‌تری نسبت به جک‌های هیدرولیکی دارند. همین موضوع سبب شده تا این مدل جک‌ها بیشتر از سایر مدل‌ها انتخاب شوند. لازم به ذکر است که عمر مفید جک‌های الکترومکانیکی بین 8 الی 10 سال است.

  1. جک‌های هیدرولیکی:

این مدل جک‌ها برای درب‌های سنگین و پرتردد مانند پارکینگ‌های عمومی استفاده می‌شوند. اغلب اوقات، برای اکثر درب‌های هیدرولیکی و جفت شدن لنگه‌ها روی هم، قفل‌های برقی بکارگیری می‌شوند. درب‌های هیدرولیکی با فشار هوا و روغن کار می‌کنند و دقیقا به همین علت است که به سرویس و نگهداری کمتری نیاز دارند. به طور کلی این دسته از جک‌های برقی به نسبت جک‌های الکترومکانیکی گران‌تر هستند و عمر مفید این درب‌ها بین 10 الی 15 سال می‌باشد.

توجه داشته باشید، که در هوای سرد زمستان و هوای گرم تابستان، برای هربار باز یا بسته کردن درب حیاط یا پارکینگ منزل خود، نیاز دارید تا از خودرو پیاده شوید و درب را باز و بسته کنید. در این بین ممکن است فراموش کنید درب خودروی خود را قفل کنید، بنابراین احتمال سرقت، مزاحمت یا مواردی از این قبیل نیز وجود دارد. با توجه به نکات ذکر شده، بهتر است به جک درب‌های پارکینگ به چشم سایر سیستم‌های امنیتی مانند دزدگیر اماکن نگاه کنید. زیرا این وسیله باعث می‌شود امنیت محل کار و منزل شما فراهم شود.

چه پارامترهایی برای انتخاب جک پارکینگی دخیل هستند؟

پارامترهای زیادی وجود دارند تا بتوان از طریق آن‌ها جک درب اتوماتیک را انتخاب کرد، توجه شما را به پارامترهای زیر جلب می‌کنیم:

تاثیر وزن درب روی انتخاب جک درب پارکینگ، به این صورت است:

بهتر است بدانید که برای انتخاب جک پارکینگ یکی از مسائلی خیلی روی انتخاب درب تاثیر می‌گذارد، وزن درب می‌باشد. اگر جک مورد نظر نتواند درب را به صورت راحت جابه‌جا کند، بدرد درب شما نمی‌خورد. در نتیجه باید جکی را انتخاب کنید که بتواند به صورت خیلی راحت و معقول درب را باز و بسته نماید. قبل از انتخاب جک مناسب برای درب خود، باید این فرمول را به خاطر بسپارید تا بتوانید جک مورد نظر خود را نسبت به وزن درب انتخاب نمایید. گشتاور مورد نیاز در جک پارکینگ باید با توجه به وزن دو لنگه درب باشد، همچنین اگر وزن یکی از لنگه‌ها بیشتر باشد باید وزن همان لنگه را در فرمول بگذارید.

وزن هر لنگه درب [کیلوگرم] * 10=  حداقل گشتاور هربازوی جک پارکینگی [نیوتن/متر]

 

میزان تردد می‌تواند یکی از عوامل تاثیر گذار روی انتخاب جک پارکینگی باشد:

برای اینکه بتوانید بهترین انتخاب را در بین جک‌های مورد نظر برای درب خود داشته باشید، باید فاکتور رفت و آمد و میزان تردد را در آن دخیل بدانید. در این زمینه بهتر است نگران نباشید، زیرا شرکت‌های سازنده درب اتوماتیک و جک‌های پارکینگی میزان مناسب بسته شدن درب در شبانه روز به طوریکه به آن فشار وارد نشود را اعلام می‌نمایند. همچنین اگر این تعداد را اعلام نکنند، یک عدد به عنوان چرخه کاری (duty-cycle) اعلام می‌کنند. شما با استفاده از این عدد می‌توانید میزان باز و بسته شدن استاندارد درب را بدست آورید. به طور متوسط یک جک برای بازکردن درب و بسته کردن آن حدود یک دقیقه زمان نیاز دارد تا خودرو از آن عبور کند. با استفاده از این فرمول می‌توانید زمان میزان باز و بست درب را حساب نمایید.

حداقل چرخه کاری = حداکثر تعداد تردد مورد نیاز در ساعت [عدد] * 1/67

تاثیر داشتن طول درب در انتخاب جک پارکینگی:

قبل از تصمیم گیری و انتخاب کردن جک لازم است تا با اصطلاح کورس حرکتی آشنا شوید. کورس حرکتی یکی از ویژگی‌هایی است که می‌تواند در انتخاب جک پارکینگی تاثیر گذار واقع شود. کورس حرکتی در حقیقت مقدار حرکت شفت جک (میله جک) به سمت داخل و بیرون و یک عددی است که بر حسب میلیمتر می‌باشد. برای اینکه بیشتر با این موضوع آشنا شوید، باید بدانید جک ویتو کالیپسو 400 به میزان 400 میلیمتر است. یعنی میله این جک در حدود 400 میلیمتر به داخل و خارج حرکت می‌کند.

جمع بندی

سعی کنید تمام فاکتورهای بالا را در انتخاب جک پارکینگی لحاظ کنید، زیرا هرکدام در هر فاکتور که برای انتخاب جک پارکینگی لحاظ می‌شود کم کاری کنید، جک پارکینگی در نهایت خراب شده یا نمی‌توانید از عمر استاندارد آن جک استفاده نمایید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.